![]() |
Auteur: mr. Mareille Tol |
Wat als u een product via uw webshop hebt laten bezorgen, maar de bezorgdienst geen handtekening heeft verkregen bij de afgifte van het product? Onwerkbaar natuurlijk, om bij iedere bezorging een handtekening te eisen.
Uitkomst van een dergelijke werkwijze is vrij voorspelbaar: je verkoopt vrijwel niets!
Het aantal online aankopen met thuisbezorging blijft stijgen.
Pakketbezorgers werken zich een
slag in de rondte en willen niet blijven zitten met al die bestellingen. Ze leggen pakketten bij
de voordeur neer, geven pakketten af bij de buren of – iets veiliger – stoppen pakketten in
de brievenbus wanneer de afmetingen van pakket en brievenbus dit toelaten. Dit zal in de
meeste gevallen niet tot problemen leiden, maar werd wel een geschilpunt in de zaak waarin
de Rechtbank Noord-Holland op 25 september 2024 uitspraak deed.
Hierna leest u meer over hoe een product naar Nederlands recht overgedragen moet
worden en wanneer sprake is van “levering”. Daarna zal voornoemde uitspraak van 25
september 2024 behandeld worden.
Inhoud:
In het goederenrecht duidt “overdracht” op de overdracht van een bepaald recht aan een
ander. Volgens het Burgerlijk Wetboek zijn eigendom, beperkte rechten en
vorderingsrechten overdraagbaar, tenzij de wet of de aard van het recht zich tegen een
overdracht verzetten.
Bij de overdracht van een goed gaat het goed uit het vermogen van de vervreemder (zoals
een verkoper) naar het vermogen van de verkrijger (zoals een koper). Daarvoor verrichten
de verkoper en de koper wettelijke leveringshandelingen (welke per soort goed verschillen)
waardoor de levering of overdracht ook voor anderen dan de verkoper en koper kenbaar
wordt.
Bij roerende zaken vindt de levering veelal plaats door bezitsverschaffing van de zaak door
de verkoper aan de koper. De verkoper stelt de koper in staat fysiek macht over de zaak uit
te oefenen. Daarbij doet de verkoper er altijd goed aan om een afgiftebewijs in zijn of haar
administratie te houden, zodat de koper niet op een later moment kan stellen dat de zaak
niet is afgeleverd. Wanneer de verkoper een zaak door een bezorgdienst laat afleveren bij de
koper en het derhalve niet zelf direct overhandigt aan de koper, is het aan te raden de koper
het afgiftebewijs te laten ondertekenen. Dit volgt ook uit de volgende uitspraak van de
Rechtbank Noord-Holland.
Onlangs deed de Rechtbank Noord-Holland uitspraak in een zaak
(ECLI:NL:RBNHO:2024:9589, hierna: de “Uitspraak”) waarbij de vraag centraal stond of een
consument gehouden is te betalen voor een product indien die consument aangeeft het
product niet te hebben ontvangen en de verkoper geen geldig bewijs heeft van afgifte van
het product aan de consument. Het antwoord op deze vraag is: nee. De rechtbank oordeelde
in deze zaak dat niet kan worden vastgesteld dat het door koper bestelde product
daadwerkelijk aan hem is (af)geleverd.
Wat zijn de feiten in de zaak? Via een webshop kocht een consument een product, waarbij
de consument zijn woonadres als factuuradres en leveringsadres opgaf. De factuur heeft de
consument niet betaald, omdat hij naar eigen zeggen het product niet heeft ontvangen.
Hierop startte de verkoper een onderzoek bij de bezorgdienst. De bezorgdienst gaf in
tegenstelling van de consument aan het product wel degelijk aan de consument te hebben
geleverd. Dit welles-nietes spelletje kan worden beëindigd met bewijs.
De verkoper geeft de zaak uit handen aan een incassobureau. Deze start uiteindelijk een
gerechtelijke procedure tegen de koper. Op grond van artikel 150 van het Wetboek van
Burgerlijke Rechtsvordering rust in principe de bewijslast op het incassobureau om de
stelling dat het product is afgeleverd te bewijzen.
Artikel 150 Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering:
De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
Het incassobureau overlegde als bewijs: een screenshot van de website van de bezorger met zendingsnummer en track & trace code van het pakket met datum en tijdstip van bezorging in de brievenbus. De Rechtbank Noord-Holland achtte dit niet voldoende. De koper heeft namelijk geen handtekening gezet voor de ontvangstneming van het product. Ook ander bewijs van inontvangstneming ontbreekt. Uit enkel de screenshot dat laat zien dat het pakketje in de brievenbus van koper is bezorgd, volgt niet dat het aangekochte product feitelijk op het adres van koper is bezorgd en in zijn bezit is gekomen. Hiermee heeft het incassobureau niet voldaan aan zijn bewijsplicht om hard te maken dat het product daadwerkelijk bij koper is afgeleverd. De vordering van het incassobureau wees de rechtbank daarom af.
Webshophouders doen er goed aan om de koper het afgiftebewijs te laten ondertekenen. Zo
kan bij een geschil bewezen worden dat een product daadwerkelijk in het bezit van de koper
is gekomen.
Ondertekening kent echter wel verschillende gedaantes. Een natte handtekening heeft de
voorkeur. Elektronische handtekeningen kunnen ook uitkomst bieden, alleen is steeds de
vraag of de gebruikte elektronische methode voor ondertekening voldoende betrouwbaar is.
Voor de beantwoording van die vraag wordt gekeken naar het doel waarvoor de
handtekening wordt gebruikt en overige omstandigheden van het geval. Lees hierover meer
in een eerdere publicatie over de elektronische handtekening.
U kunt voor meer informatie over onderwerpen uit deze publicatie contact opnemen met 0900-jurist op telefoonnummer 0900-8090. U krijgt direct een senior bedrijfsjurist aan de lijn die jarenlang werkte als advocaat en bedrijfsjurist die u helpt met juridisch advies.
Elektronische handtekening: rechtsgeldig of niet? →Heeft u vragen?
Bekijk ook:
Rechtszaken →
Gerechtelijke procedures →